Treashure hunt

Als laatste project moesten wij van de directeur voor de nieuwe eersteklassers een Treashure hunt verzinnen die op de kennismakingsmiddag gespeeld kan worden, waardoor je kennis kan maken met je klas en een paar vakken van school. Een Treashure hunt is een soort van escape room waar je iets moet oplossen om verder in het spel te komen en wij moesten die gaan maken in het thema Olympische sporten. En dit is wat ik hierover de vertellen heb.

Proces:

Dit project ging anders dan anders, want het verliep niet zo soepel als de andere projecten. Doordat we op school in halve klassen zaten, was samenwerken heel lastig en lukte niet alles meteen, zoals de interview met de expert. Er waren veel verwarringen maar ondanks dat ben ik wel trots op wat wij samen hebben neergezet. We begonnen met het schoolvak kiezen en de rollen, wij kozen voor biologie en de rollen waaruit ik kon kiezen was: strategic designer, product designer(die kon 2x gekozen worden) en interaction designer, ik koos voor strategic designer en toen begonnen we aan het vooronderzoek. Het vooronderzoek moest geschreven worden in een speciaal boekje die we steeds moesten bijhouden, daarin stond bijvoorbeeld de ideeën tabel maar ook het verhaal, die ik samen met de andere strategic designers gemaakt heb, het verhaal ging als volgd: '

Deze Olympische Spelen eindigden anders dan andere jaren. Dit jaar mocht het Metis het Olympisch vuur houden. Voortaan zou het vuur hier altijd blijven branden. 

De conciërge van het Metis, Ahmet, zou op de fakkel passen, omdat hij de beste conciërge ooit is. Om dat te vieren heeft hij een heerlijk broodje kalkoen gegeten. Daarna viel Ahmed in slaap. Hij sliep heel diep en toen hij wakker werd, was de fakkel weg! Hij raakte in paniek en zocht door het hele gebouw, maar kon de fakkel niet vinden. Toen hij in de kantine kwam, zag hij een briefje liggen met de tekst:  

De fakkel is in delen verspreid door het schoolgebouw. 

De delen waren zo goed verstopt, dat snel terugvinden niet lukte. Toen kreeg Ahmed een idee. De kinderen van groep 8 zouden komen voor hun eerste schooldag, dus hij bedacht een plan. Hij gaat de kinderen van groep 8 laten zoeken naar de delen van fakkel. '  Nadat we klaar waren met het vooronderzoek kregen we al wat inzicht in wat we zouden gaan maken. Het gezamenlijke idee was zoals al in het verhaal stond dat elke vak een eigen deel van de fakkel kreeg en de nieuwe eersteklassers kregen die door te ontsnappen. Ons eerste idee was om 2 raadsels te maken die wijzen naar een verstopt skelet en als die in goed elkaar zit, zouden de armen naar een verstopte kist waar een deel van de fakkel in zit en een briefje met daarin geschreven naar welk lokaal de kinderen naartoe moeten. Later zei onze docent dat de raadsels niet heel erg veel te maken hebben met biologie en daarom hadden we het gedeelte van de raadsel weggehaald. Zoals ik al wat eerder gezegd heb, ontstond er soms miscommunicatie waardoor we het vaak niet op tijd af hadden, maar daar maakten we een eind aan en losten samen alles op en hadden alle feedback verwerkt en dit is het resultaat.

Het eindproduct en de presentatie

Het skelet was eerst veelste klein, en niet super vaak te gebruiken, en nog een paar andere dingen. Daarna hadden we een oplossing gevonden en dit skelet was veel beter. Maar naast het skelet en de kist moest er ook een handleiding gemaakt worden, een voor de kinderen en een voor de docenten, nadat we het gelamineerd hadden, waren we pas echt klaar voor de presentatie. Maar helaas was ik daar niet bij, een paar dagen geleden werd ik ziek en kon ik niet naar school toe, waardoor ik het gemist heb en ik er weinig over kan vertellen. Wel heb ik gehoord dat het heel goed ging en de directeur tevreden was. 

Dit was het dan, dit is hoe mijn laatste project van de 1e klas verliep. Hopelijk was het interessant, en een fijne dag nog verder!

Maak een Gratis Website met JouwWeb